MTS623E
ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITY
​
Architectural Design
Psychology in Architecture
Fall2019
SANAL ORTAMDA PAVÄ°LYON TASARIMI:
ÖLÇEK VE VARLIK ALGISI BAÄžLAMINDA SANAL GERÇEKLÄ°K DENEYÄ°MÄ°
​
Burcu Nimet Dumlu
​
Abstract. Sanal ortamlar (immersive-sarmalayan) (bu araÅŸtırma için sanal gerçeklik (VR – [virtual reality]) ortamın içinde bulunarak deneyimlemek ve tasarlamak için yeni medya ortamlarıdır. VR arayüzünün üç boyutlu özelliÄŸi, mimari tasarım konusuyla oldukça iliÅŸkilidir. Tasarım pratiÄŸini el çizimi veya bilgisayar tabanlı tasarımdan farklılaÅŸtırır. Çünkü tasarımcı, bir ekran aracılığı ve iki boyutlu düzlemde görmekten daha fazlasıyla karşılaşır. Tasarımcı, tasarım ortamında bulunabilir ve tasarım nesnesini modellemek için bedensel hareketlerini kullanabilir. Bu durum tasarımcının, tasarım nesnesini farklı ölçek ve malzemelerle algılamasına izin verir ve tasarımcı tasarım nesnesiyle birlikte sanal ortamda varlık gösterebilir. Bu çalışma tasarımcının sanal ortamda mekan tasarlarken sanal gerçeklik içindeki mekan algısını anlamayı amaçlamaktadır. Mekan algısı, ölçek ve varlık olarak tanımlanmıştır. Çalışmanın amacı, ölçek (boyut ve mesafe aracılığıyla) ve varlık (presence-bulunma) algısının VR ortamında olmak üzere tasarımcıyı nasıl etkilediÄŸini anlamaktır. 10 tasarım odaklı katılımcının (5 mimarlık fakültesi 1. sınıf öÄŸrencisi, 3 adet 3.sınıf öÄŸrencisi ve 2 mimarlık profesyoneli) HTC Vive sanal gerçeklik gözlüÄŸü ve VR Sketch (Sketch Up’ın VR eklentisi) programını kullanarak, 2 m. x 3 m. ölçülerinde bir alan içerisinde yüksekliÄŸi kısıtlanmamış pavilyon kütlesi tasarlaması ve tasarım deneyimlerinin araÅŸtırılması amaçlanmaktadır. Tasarım yöntemi, 30 cm. x 30 cm. ölçülerindeki bir küpün çoÄŸaltılıp konumlandırılarak kütle üretilmesi ÅŸeklinde tanımlanmıştır. Tasarım deneyimleri, tasarım hamleleri ve nihai tasarım nesneleri ile VR içinde tasarım konusunda öÄŸrencilerle yapılan derin görüÅŸmelerden çıkan sonuçlarla karşılaÅŸtırılır. VR içerisinde tasarım yapılırken kullanılan ölçek deÄŸiÅŸimi, ölçeÄŸin nasıl algılandığı ve sanal ortamda bulunmanın olmaklık olgusuna etkilerinin neler olduÄŸu sorularına cevap aranmaktadır. Sanal ortam tarafından nasıl duyu uyarımlarının yaratıldığı konusu irdelenmektedir. Nitel ve nicel veri tosplama ardından ise analiz süreci bu araÅŸtırma sorularını cevaplamak için kullanılır.
​
​
Keywords: Sanal gerçeklik, tasarım ortamları, pavilyon tasarımı, varlık algısı, ölçek algısı